Kompetenceudvikling
Få metoder og værktøjer til succesfuld implementering af en helhedsorienteret indsats gennem kompetenceudvikling med en Case-manageruddannelse. Som er for fagprofessionelle, der arbejder med borgere med komplekse problemer.
Som case-manager tages der udgangspunkt i borgerens incitamenter for at arbejde med forandringer på trods af svære livsvilkår. Case-managertilgangen understøtter borgeren i at kunne mestre sin hverdag og evt. familie – hele borgerens liv. Borgeren skaber ved hjælp af casemanageren en referenceramme med tiltro til egne kapaciteter og derved skabes der positive erfaringer til at kunne handle på egne fremtidige udfordringer.
At arbejde som case-manager giver høj faglig tilfredsstillelse. Det skyldes bl.a., at du får erfaringer med, at borgere der tidligere blev oplevet som handlingslammede, rent faktisk er i stand til at bidrage til en konstruktiv løsning på borgerens komplekse problemer qua casemanagerens måde at facilitere borgeren på.
De positive resultater af at arbejde med casemanagement er ikke kun tilstede hos borgerne og medarbejderne. Resultaterne af metoden kan også ses positivt på kommunens økonomiske bundlinje. Læs mere om gevinster og effekter ved en helhedsorienteret indsats her.
Dokumenterede effekter viser:
Positiv businesscase indenfor max. 2 år
42% af borgerne har efter 21 måneder fået tilknytning til arbejdsmarkedet eller er kommet i uddannelse på ordinære vilkår
31% af børnene (op til 18 år) fra familier med flere handleplaner/komplekse problemstillinger kom i gang med og blev fastholdt i fritidsaktiviteter
Skolefravær blev reduceret fra 17% til 10%
40% af de 13 til 18-årige kom i fritidsjob
Læs mere om case-managerens opgaver og muligheder her.
At arbejde helhedsorienteret, tværgående og sammenhængende er også at fremme målgruppens position i samarbejde med almenområdet, civilsamfundet, erhvervslivet og forvaltningen, hvilket vores konsulentydelser til ethvert tidspunkt tager udgangspunkt i.
Udvikling af kompetencer
Metoder – signs of safety, familierådlagning, relationel koordinering, m.m.
Uddannelse af case-managere
Brugen af helhedsorienteret plan og familieplan
Faglig ledelse i forhold til helhedsorienteret indsats
Den faciliterende, koordinerede og tvætfaglige sagsbehandler
Sagsbehandlerens rolle i samarbejdet mellem virksomheder og borgere